Sport i rekreacja
Nie można dodać tej kwalifikacji do porównywarki, aby dodać tą kwalifikację musisz najpierw usunąć inną kwalifikację z porównywarki.
Prowadzenie zajęć z grupowych form fitnessu
- Na stanowisku instruktora grupowych form fitnessu w fitness klubach, ośrodkach sportowo rekreacyjnych, hotelach i ośrodkach wypoczynkowych na europejskim rynku pracy; - W świetlicach i młodzieżowych domach kultury, realizując zajęcia o charakterze sportowym; - Przez nauczycieli wychowania fizycznego realizujących grupowe formy fitnessu w ramach lekcji wychowania fizycznego oraz kółek zainteresowań dla uczniów; - Przez osoby prowadzące działalność gospodarczą w zakresie usług związanych z planowaniem i realizacją zajęć z grupowych form fitnessu. Osoba posiadająca kwalifikację może uzyskać inną kwalifikację w obszarze sportu dla wszystkich.
-
Podstawy planowania zajęć w sporcie dla wszystkich
-
Charakteryzuje biologiczne podstawy aktywności fizycznej
Kryteria weryfikacji:
opisuje narządy i układy człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem aparatu ruchu
opisuje ćwiczenia, nazywając ruchy w stawach oraz identyfikując zaangażowane mięśnie
identyfikuje siły (np. grawitacji, oporu, tarcia) działające na człowieka w ruchu
wyjaśnia pojęcie sprawności fizycznej i poszczególnych zdolności motorycznych człowieka
wyjaśnia pojęcia i procesy z zakresu fizjologii wysiłku fizycznego człowieka
wyjaśnia zmiany zachodzące w układach człowieka pod wpływem wysiłku fizycznego, w szczególności w układzie krążeniowo-oddechowym
omawia krzywą intensywności zajęć
omawia zasady żywienia osób aktywnych fizycznie
-
Charakteryzuje teorię i metodykę planowania zajęć
Kryteria weryfikacji:
charakteryzuje obszar zawodowy instruktora sportu dla wszystkich
omawia komponenty zajęć (treść, intensywność, objętość, częstotliwość) oraz uzasadnia ich dobór do zróżnicowanych potrzeb, możliwości i zainteresowań uczestników, jak również innych warunków (np. pogodowych, infrastruktury)
charakteryzuje strukturę zajęć sportowych oraz rozróżnia cele i zadania dla ich poszczególnych części
omawia metody stosowane w realizacji zajęć w sporcie dla wszystkich (np. metody nauczania ruchu, metody prowadzenia zajęć sportowych, metody kształtowania zdolności motorycznych)
omawia zasady nauczania ruchu oraz zasady treningowe
klasyfikuje formy w sporcie dla wszystkich (m.in. formy organizacyjne, formy porządkowe oraz formy jako dyscypliny sportu dla wszystkich)
charakteryzuje środki stosowane w sporcie dla wszystkich (m.in. ćwiczenia, środki metodyczne, środki dydaktyczne, w tym nowości technologiczne wspierające uczestnictwo w sporcie)
wyjaśnia potrzebę stosowania zasad etycznych przy wykonywaniu zadań instruktora
-
Omawia zagadnienia psychospołeczne dotyczące uczestnictwa w sporcie dla wszystkich
Kryteria weryfikacji:
omawia potrzeby, a także bariery oraz uwarunkowania społeczno-demograficzne uczestnictwa w sporcie dla wszystkich (np. wiek, płeć, tradycja, trendy)
omawia style kierowania uczestnikami zajęć sportowych
omawia niezbędne elementy wstępnego wywiadu z uczestnikami zajęć przed rozpoczęciem zajęć
wymienia korzyści uczestnictwa w zajęciach sportowych w kontekście psychospołecznego funkcjonowania człowieka
-
Omawia zasady bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w sporcie dla wszystkich
Kryteria weryfikacji:
wymienia przeciwwskazania do uczestnictwa w zajęciach
wymienia środki ochrony zdrowia w różnych formach sportu dla wszystkich
omawia problematykę stosowania używek i środków dopingujących, suplementacji w sporcie oraz prowadzenia zdrowego stylu życia
identyfikuje zagrożenia dla zdrowia (w tym urazy) i życia uczestnika zajęć wynikające z niewłaściwego wykorzystania przestrzeni i sprzętu, a także niewłaściwego prowadzenia zajęć (np. doboru intensywności i trudności ćwiczeń, techniki ćwiczeń)
omawia zakres odpowiedzialności prawnej instruktora sportu dla wszystkich
-
-
Planowanie zajęć z grupowych form fitnessu
-
Omawia grupowe formy fitnessu jako formę sportu dla wszystkich
Kryteria weryfikacji:
wyjaśnia pojęcia dotyczące grupowych form fitnessu
charakteryzuje systematykę grupowych form fitnessu (np. zajęcia choreograficzne, zajęcia modelujące sylwetkę, zajęcia gibkościowo-relaksacyjne, zajęcia mieszane)
wymienia wskazania i przeciwwskazania do uczestnictwa w poszczególnych formach fitnessu
charakteryzuje sprzęt sportowy specyficzny dla poszczególnych form fitnessu
charakteryzuje kierunki rozwoju grupowych form fitnessu w Polsce i na świecie
-
Przygotowuje konspekt zajęć z grupowych form fitnessu
Kryteria weryfikacji:
stosuje metodyczne, biologiczne i psychospołeczne podstawy planowania zajęć sportowych oraz zasady bezpieczeństwa i ochrony zdrowia
dobiera ćwiczenia, muzykę i sprzęt, uwzględniając specyfikę danej formy fitnessu oraz możliwości uczestników
układa choreografię fitnessową
planuje przebieg zajęć, uwzględniając elementy, takie jak: treści zajęć, dozowanie ćwiczeń, wykorzystanie miejsca ćwiczeń, ustawienie uczestników zajęć itd.
zapisuje ćwiczenia według schematu: nazwa ćwiczenia, opis pozycji wyjściowej, przebieg ruchu, z zachowaniem konsekwencji zapisu
-
-
Realizowanie zajęć z grupowych form fitnessu
-
Nadzoruje przebieg zajęć
Kryteria weryfikacji:
monitoruje samopoczucie uczestników zajęć, uwzględniając posiadane informacje dotyczące ich stanu zdrowia
monitoruje intensywność ćwiczeń (np. wykorzystuje test mowy, skalę Borga lub sport tester) i w zależności od potrzeb modyfikuje intensywność
monitoruje i koryguje (w tym w sposób ciągły i ostry) technikę wykonywania ćwiczeń, stosując komentarz zmiany stopnia trudności lub zmieniając ćwiczenie
nadzoruje bezpieczne korzystanie ze sprzętu w czasie zajęć
przerywa wykonywanie przez siebie ćwiczenia, nie powodując zatrzymania grupy, w celu dokonania kontroli i korekty techniki ćwiczeń u uczestników
-
Organizuje zajęcia z grupowych form fitnessu
Kryteria weryfikacji:
przygotowuje muzykę dostosowaną do celu zajęć
sprawdza stan techniczny sprzętu niezbędnego do przeprowadzenia zajęć oraz warunki higieniczne
sprawdza przygotowanie uczestników do zajęć (np. pyta o samopoczucie, zwraca uwagę w szczególności na nowe osoby, sprawdza strój i obuwie uczestników)
ustawia się względem grupy, umożliwiając wszystkim uczestnikom dobrą widoczność prezentowanych ćwiczeń
egzekwuje prawidłowe ustawienie uczestników podczas zajęć
-
Prowadzi grupowe zajęcia, stosując zasady teorii i metodyki fitnessu
Kryteria weryfikacji:
stosuje w nauczaniu choreografii fitnessowej bloki muzyczne oraz tranzycję ćwiczeń
zapowiada kroki fitnessu z odpowiednim wyprzedzeniem, w odpowiedniej frazie muzyki, w sposób komunikatywny dla grupy (stosuje tzw. cueing)
objaśnia technikę wykonywania ćwiczeń (np. aerobowych, kształtujących siłę i wytrzymałość siłową, rozciągających i oddechowych) w sposób zrozumiały dla uczestników, stosując fachową terminologię (np. dotyczącą ćwiczeń, pozycji wyjściowych, przebiegu ruchu, sprzętu)
demonstruje wzorcową technikę ćwiczeń fitnessowych (np. kroki fitnessu, m.in. kroki bazowe i ich modyfikacje, ćwiczenia wzmacniające, ćwiczenia rozciągające)
odlicza ćwiczenia w sposób charakterystyczny dla fitnessu (tzw. count down, czyli 4-3-2-1)
instruuje niewerbalnie za pomocą gestów oraz pracy ciała
-
-
Promowanie zdrowego stylu życia przez aktywność fizyczną
-
Promuje aktywność fizyczną poprzez własną postawę
Kryteria weryfikacji:
prezentuje poziom przygotowania motorycznego umożliwiający demonstrację wzorcowych technik ćwiczeń w toku zajęć
omawia przykłady działań promujących aktywność fizyczną
-
Realizuje działania edukacyjno-informacyjne w trakcie zajęć
Kryteria weryfikacji:
przekazuje informacje o prozdrowotnym celu aktywności fizycznej i korzyściach dla zdrowia wynikających z regularnego uczestnictwa w zajęciach
przekazuje informacje dotyczące uczestnictwa w aktywności fizycznej (np. na temat bezpieczeństwa, zalecanego stroju, obuwia i sprzętu)
-
Instytucja certyfikująca (IC) | |
---|---|
1. | Toruński Związek Towarzystwa Krzewienia Kultury Fizycznej |