Sport i rekreacja
Nie można dodać tej kwalifikacji do porównywarki, aby dodać tą kwalifikację musisz najpierw usunąć inną kwalifikację z porównywarki.
Realizowanie jednostek lekcyjnych z nauki i doskonalenia jazdy na snowboardzie
Osoba posiadająca kwalifikację może: - podejmować pracę w szkołach snowboardu w charakterze asystenta instruktora; - prowadzić animacje zimowe dla dzieci i młodzieży. Osoba posiadająca kwalifikację może rozwijać swoje umiejętności i uzyskiwać kwalifikacje związane z prowadzeniem procesu dydaktycznego oraz treningowego w snowboardzie. Może również zdobywać kwalifikacje związane z prowadzeniem zajęć z innych, pokrewnych dyscyplin (np. narciarstwo).
-
Charakteryzowanie teoretycznych podstaw snowboardu
-
Charakteryzuje dyscyplinę
Kryteria weryfikacji:
Omawia historię snowboardu;
Charakteryzuje snowboard jako formę rekreacji i dyscyplinę sportu;
Omawia techniki jazdy;
Charakteryzuje rodzaje sprzętu, zasady jego doboru, ustawienia i konserwacji;
Posługuje się specjalistycznym słownictwem snowboardowym;
Omawia zasady przeprowadzania imprez sportowo-rekreacyjnych w snowboardzie.
-
Charakteryzuje strukturę dyscypliny
Kryteria weryfikacji:
Opisuje aktualną strukturę organizacyjną snowboardu w Polsce;
Opisuje obowiązujący system szkolenia i nabywania kwalifikacji ze snowboardu w Polsce.
-
-
Opisywanie podstaw planowania i realizacji jednostek lekcyjnych z nauki i doskonalenia jazdy na snowboardzie
-
Charakteryzuje zasady teorii i metodyki stosowane w planowaniu zajęć ze snowboardu
Kryteria weryfikacji:
Omawia metody stosowane w realizacji zajęć (m.in.: metody nauczania ruchu, metody prowadzenia zajęć);
Charakteryzuje środki stosowane w sporcie dla wszystkich (m.in.: ćwiczenia, środki metodyczne, środki dydaktyczne, w tym nowości technologiczne wspierające uczestnictwo w sporcie);
Klasyfikuje formy stosowane w nauczaniu i doskonaleniu jazdy na snowboardzie (formy organizacyjne, formy porządkowe);
Uzasadnia dobór form, środków i metod nauczania i doskonalenia jazdy na snowboardzie do zróżnicowanych potrzeb, możliwości i zainteresowań uczestników, jak również innych warunków (np. pogodowych, infrastruktury);
Charakteryzuje strukturę zajęć oraz rozróżnia cele i zadania dla ich poszczególnych części, z uwzględnieniem specyfiki uczestników (płci, wieku, możliwości psychofizycznych, poziomu rozwoju motorycznego).
-
Omawia zasady bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w prowadzeniu zajęć
Kryteria weryfikacji:
Omawia zasady bezpieczeństwa zawarte w dekalogu FIS (Fédération Internationale de Ski);
Omawia zasady kodeksu instruktora;
Omawia zasady zawarte w aktach prawnych dotyczących bezpieczeństwa i ratownictwa w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich;
Omawia zasady prawidłowej rozgrzewki przed jazdą na snowboardzie;
Wymienia przeciwwskazania do uczestnictwa w zajęciach ze snowboardu;
Wymienia najczęściej występujące urazy i zagrożenia specyficzne dla uczestnictwa w zajęciach;
Wymienia zasady profilaktyki zdrowotnej i bezpieczeństwa związanego z warunkami atmosferycznymi;
Identyfikuje zagrożenia dla zdrowia i życia uczestnika zajęć wynikające z niewłaściwego wykorzystania przestrzeni i sprzętu, a także niewłaściwego prowadzenia zajęć (w tym doboru intensywności i trudności ćwiczeń).
-
Omawia zagadnienia psychospołeczne dotyczące uczestnictwa w zajęciach
Kryteria weryfikacji:
Omawia niezbędne elementy wstępnego wywiadu z uczestnikami zajęć przed ich rozpoczęciem;
Omawia korzyści wynikające z uczestnictwa w zajęciach sportowych w kontekście psychospołecznego funkcjonowania człowieka;
Omawia wpływ cech indywidualnych (poziom lęku, impulsywność, zapotrzebowanie na stymulację) na wybrane kategorie ćwiczeń.
-
-
Planowanie jednostek lekcyjnych z nauki i doskonalenia jazdy na snowboardzie
-
Przygotowuje ćwiczenia do zadanego tematu
Kryteria weryfikacji:
Dobiera ćwiczenia do poziomu umiejętności każdego z uczestników zajęć;
Planuje przebieg zajęć, uwzględniając elementy takie jak: treści zajęć, dozowanie ćwiczeń, wykorzystanie miejsca ćwiczeń, ustawienie uczestników zajęć itd.;
Zapisuje ćwiczenia według schematu: nazwa ćwiczenia, opis pozycji wyjściowej, przebieg ruchu, z zachowaniem konsekwencji w stosowanej terminologii;
Uwzględnia w zapisie ćwiczeń zmienność warunków atmosferycznych;
Uwzględnia w zapisie ćwiczeń środki dydaktyczne (np. sprzęt) niezbędne do realizacji tematu zajęć.
-
Omawia zasady bezpieczeństwa, BHP pracy instruktora snowboardu
Kryteria weryfikacji:
Charakteryzuje zakres praw i obowiązków zawodowych i odpowiedzialności zawodowej asystenta instruktora snowboardu;
Omawia sposób prowadzenia zajęć zapewniający bezpieczeństwo instruktora;
Opisuje zasady postępowania w razie wypadku na stoku.
-
-
Organizowanie i prowadzenie jednostek lekcyjnych z nauki i doskonalenia jazdy na snowboardzie
-
Jeździ na snowboardzie na poziomie podstawowym
Kryteria weryfikacji:
Demonstruje jedną technikę ślizgową;
Demonstruje jedną technikę ciętą;
Demonstruje jedną technikę jazdy tyłem;
Demonstruje jedną technikę jazdy skrętem krótkim;
Demonstruje jeden element techniki freestylowej.
-
Organizuje zajęcia ze snowboardu
Kryteria weryfikacji:
Weryfikuje adekwatność miejsca prowadzenia zajęć do celów i umiejętności uczestników;
Dobiera środki dydaktyczne niezbędne do przeprowadzenia zajęć;
Sprawdza stan techniczny środków dydaktycznych wykorzystywanych do przeprowadzenia zajęć;
Sprawdza stan techniczny oraz prawidłowość doboru sprzętu uczestników w zależności od wieku, budowy ciała i umiejętności uczestników;
Sprawdza przygotowanie uczestników do zajęć, pyta o samopoczucie, sprawdza ubiór;
Przedstawia uczestnikom temat zajęć;
Ustawia się względem grupy, umożliwiając wszystkim uczestnikom dobrą widoczność i słyszalność prezentowanych ćwiczeń;
Egzekwuje prawidłowe ustawienie uczestników podczas zajęć.
-
Prowadzi zajęcia ze snowboardu, stosując zasady teorii i metodyki
Kryteria weryfikacji:
Omawia sposoby poruszania się na stoku i techniki jazdy;
Demonstruje sposoby poruszania się na stoku i techniki jazdy;
Demonstruje wykonanie ćwiczeń;
Stosuje terminologię zgodną z realizowanymi w Polsce programami nauczania snowboardu;
Przestrzega wykonania ćwiczeń zgodnie z zasadami symetryzacji nauczania.
-
Nadzoruje przebieg zajęć z uczestnikami
Kryteria weryfikacji:
Omawia metody kontroli i oceny efektów przeprowadzanych zajęć;
Monitoruje technikę jazdy i sposób wykonywania ćwiczeń;
Przekazuje informację zwrotną dotyczącą techniki jazdy i sposobu wykonywania ćwiczeń;
Koryguje technikę jazdy i sposób wykonywania ćwiczeń; – W razie potrzeby reaguje, zmieniając stopień trudności lub zmieniając ćwiczenie;
Nadzoruje bezpieczne korzystanie ze sprzętu w czasie zajęć;
Przeciwdziała występowaniu sytuacji niebezpiecznych.
-
Wykorzystuje narzędzia komunikacji i motywacji
Kryteria weryfikacji:
Omawia zasady komunikacji dydaktycznej;
Wita i żegna uczestników zajęć; – Nawiązuje bezpośredni kontakt wzrokowy z uczestnikami;
Informuje o postępach w wykonywaniu ćwiczeń
Mobilizuje do wysiłku fizycznego, w tym stosuje zachęty słowne, pochwały, zmiany intonacji głosu oraz podkreśla korzyści wynikające z ćwiczeń;
Podsumowuje zajęcia, podkreśla zrealizowane cele oraz zachęca do udziału w kolejnych zajęciach.
-
Kontroluje własną pracę zgodnie z wytycznymi nadzorujących
Kryteria weryfikacji:
Analizuje sposób prowadzenia zajęć przez siebie;
Wskazuje sposoby korygowania prowadzenia zajęć na podstawie informacji zwrotnej od nadzorujących.
-
-
Promowanie zdrowego stylu życia poprzez aktywność fizyczną
-
Realizuje działania edukacyjno-informacyjne w trakcie zajęć
Kryteria weryfikacji:
Wymienia wydarzenia związane z aktywnością fizyczną w zimie;
Zachęca uczestników do prozdrowotnego spędzania czasu wolnego również poza zajęciami.
-
Promuje aktywność fizyczną poprzez własną postawę
Kryteria weryfikacji:
Prezentuje odpowiedni poziom przygotowania motorycznego umożliwiający demonstrację wzorcowej techniki ćwiczeń w toku zajęć;
Prezentuje profesjonalny wizerunek (np. na zajęcia zakłada odpowiedni strój, używa odpowiednio przygotowanego sprzętu, przestrzega zasad higieny i kultury osobistej);
Dba o komfort uczestnika w czasie zajęć oraz jego pozytywne nastawienie do wysiłku fizycznego.
-
Instytucja certyfikująca (IC) | |
---|---|
1. | Stowarzyszenie Instruktorów i Trenerów Snowboardu |