IT, technologie cyfrowe
Nie można dodać tej kwalifikacji do porównywarki, aby dodać tą kwalifikację musisz najpierw usunąć inną kwalifikację z porównywarki.
Certyfikat umiejętności komputerowych – poziom podstawowy
Kwalifikacja może być wykorzystana:- na stanowiskach do nauki w domu i szkole (uczelni)- na wszystkich stanowiskach pracy wyposażonych w komputer- na domowych stanowiskach komputerowych.
-
Podstawy pracy z komputerem
-
Obsługuje komputer w zakresie podstawowym z zachowaniem zasad bezpieczeństwa
Kryteria weryfikacji:
rozróżnia typy komputerów, podstawowe elementy składowe komputera i podstawowe urządzenia peryferyjne
rozróżnia podstawowe typy oprogramowania i systemy operacyjne
poprawnie włącza i wyłącza komputer
wyszukuje potrzebne informacje dotyczące obsługi komputera, korzystając z funkcji pomocy
wyjaśnia obowiązujące przepisy i zasady posiadania legalnego oprogramowania, rozróżnia typy licencji
stosuje procedury bezpiecznego logowania oraz wyjaśnia politykę i zasady bezpiecznych haseł
uzasadnia konieczność stosowania zapory (firewall) i podaje cel jej użycia
uzasadnia potrzebę archiwizacji danych na zewnętrznych nośnikach i potrzebę regularnego uaktualniania oprogramowania
definiuje pojęcie złośliwego oprogramowania i używa oprogramowania antywirusowego do skanowania komputera
wymienia zasady prawidłowego, ergonomicznego korzystania z komputera, uwzględniające ochronę zdrowia i środowiska oraz zasady dostosowania stanowiska komputerowego do potrzeb osoby niepełnosprawnej
-
Wykonuje operacje na plikach i folderach oraz zarządza prostymi aplikacjami
Kryteria weryfikacji:
wyjaśnia hierarchiczny schemat organizacji dysków, folderów i plików przez system operacyjny
identyfikuje popularne rodzaje plików, wyświetla właściwości plików i folderów, prawidłowo odczytuje rozmiary plików i folderów
wyszukuje pliki według podanych kryteriów, sortuje pliki według podanych kryteriów, tworzy foldery, kopiuje, przenosi pliki i foldery pomiędzy folderami i dyskami
rozróżnia główne typy urządzeń do przechowywania danych, kompresuje i dekompresuje pliki oraz foldery do wybranego miejsca na dysku
rozróżnia popularne ikony, obsługuje przykładowe okna programu, odczytuje i konfiguruje parametry dostępnych funkcji w panelu sterowania
uruchamia i zamyka prosty edytor tekstu, kopiuje, przenosi tekst pomiędzy dokumentami lub wewnątrz dokumentu
wkleja/wstawia zrzuty ekranowe do dokumentu, zapisuje dokument i nadaje mu właściwą nazwę
instaluje i odinstalowuje drukarki, drukuje dokument
-
Uzyskuje dostęp do sieci
Kryteria weryfikacji:
wyjaśnia pojęcia związane z przeznaczeniem sieci, współdzieleniem, bezpiecznym udostępnianiem, przepustowością
wyjaśnia pojęcie Internetu i omawia podstawowe zastosowania Internetu, rozróżnia sposoby podłączenia do Internetu
wykonuje operację ściągania z sieci i wysyłania do sieci plików i zasobów
rozróżnia łącza internetowe, wybiera typ łącza internetowego i uzasadnia wybór
podłącza urządzenie do sieci bezprzewodowej
-
-
Podstawy pracy w sieci
-
Korzysta z zasobów Internetu
Kryteria weryfikacji:
wyjaśnia pojęcia związane z Internetem, identyfikuje powszechnie znane domeny
rozpoznaje i charakteryzuje metody kontroli i zabezpieczeń podczas pracy z siecią, wypełnia, przesyła i resetuje formularz internetowy
modyfikuje ustawienia przeglądarki, gromadzi i zarządza linkami do stron przy użyciu zakładek/ulubionych
znalezione zasoby (pliki, teksty, obrazy) kopiuje do wskazanego miejsca, drukuje lub zapisuje na dysku
wyszukuje informacje za pomocą wyszukiwarki, korzystając z różnych kryteriów
wyjaśnia podstawowe zasady poszanowania praw autorskich podczas korzystania z dostępnych zasobów, określa sposoby publikacji i udostępniania treści przez użytkowników
wyjaśnia zasady obowiązujące w społeczności internetowej (wirtualnej)
charakteryzuje sposoby ochrony przed negatywnymi skutkami korzystania z portali społecznościowych
-
Komunikuje się za pomocą poczty elektronicznej
Kryteria weryfikacji:
wyjaśnia pojęcia związane z komunikacją w sieci
wymienia zasady netykiety
przestrzega zasad dotyczących wysyłania załączników
wyjaśnia zagrożenia związane z niechcianą pocztą
tworzy, formatuje, wysyła wiadomości, odpowiada na otrzymane wiadomości, drukuje wiadomości, zarządza wiadomościami
zarządza programem pocztowym, wykorzystując zaawansowane funkcje takie jak autoresponder, podpis wiadomości
korzysta z książki adresatów, zarządza kalendarzem on-line
-
-
Przetwarzanie tekstów
-
Dostosowuje edytor tekstu do własnych preferencji
Kryteria weryfikacji:
ustawia podstawowe opcje/preferencje dla aplikacji oraz edytowanego dokumentu
tworzy przy pomocy edytora tekstu dokument, zapisuje go na dysku z odpowiednią nazwą
porusza się pomiędzy otwartymi dokumentami
modyfikuje wyświetlanie dokumentu
-
Tworzy i formatuje dokumenty
Kryteria weryfikacji:
wprowadza zadany tekst do dokumentu, formatuje czcionkę, formatuje akapit
wyszukuje frazy w dokumencie, używając funkcji “Znajdź” i zastępuje frazy innymi, korzystając z funkcji “Zastąp”
kopiuje i przenosi tekst w dowolne miejsce, stosuje automatyczne dzielenie wyrazów
korzysta z tabulatorów w przygotowaniu tabelarycznym tekstu, stosuje automatyczne wypunktowanie i numerowanie
korzysta ze stylów przy formatowaniu tekstu
-
Wstawia i formatuje tabele, wykresy, obrazy
Kryteria weryfikacji:
tworzy w dokumencie tabelę, wstawia dane do tabeli, edytuje dane w tabeli
formatuje tabelę, zmienia układ tabeli, wstawia obiekt graficzny w określone miejsce w dokumencie
kopiuje, przenosi obiekt wewnątrz dokumentu lub pomiędzy dokumentami, modyfikuje wstawiony obiekt
-
Przygotowuje listy i koperty z użyciem korespondencji seryjnej
Kryteria weryfikacji:
przygotowuje dokument główny
wybiera adresatów (źródło danych) korespondencji seryjnej
łączy listę adresową z dokumentem, drukuje dokumenty w korespondencji seryjnej
-
Przygotowuje dokumenty do druku i je drukuje
Kryteria weryfikacji:
wstawia do dokumentu podział strony
zmienia ustawienia strony
w nagłówku lub stopce dokumentu wstawia numery stron lub datę, lub pola systemowe
koryguje błędy w dokumencie przy pomocy słownika
podgląda wydruk dokumentu, drukuje dokument do pliku (PDF)
-
-
Arkusze kalkulacyjne
-
Dostosowuje arkusz kalkulacyjny do własnych preferencji
Kryteria weryfikacji:
ustawia podstawowe opcje/preferencje w aplikacji
modyfikuje widok lub sposób wyświetlania arkusza
zapisuje skoroszyt na dysku w określonej lokalizacji, jako plik określonego typu
porusza się pomiędzy otwartymi skoroszytami
zaznacza elementy arkusza (wiersze, kolumny, blok komórek przyległych, odległych) lub modyfikuje elementy arkusza
blokuje wiersze lub/i kolumny
przełącza się pomiędzy arkuszami, wykonuje operacje na arkuszach w tym: usuwa, przenosi, zmienia nazwę, dodaje
-
Wprowadza dane do arkusza kalkulacyjnego
Kryteria weryfikacji:
wprowadza dane do poszczególnych komórek
modyfikuje istniejącą zawartość komórek, sortuje blok komórek według jednego kryterium
kopiuje i przenosi zawartość komórki lub bloku komórek w obrębie arkusza/arkuszy/skoroszytu/ kilku skoroszytów
utomatycznie wypełnia komórki danymi na podstawie zawartości sąsiednich komórek, formatuje komórki zawierające liczby (w tym procenty), daty, teksty
zawija tekst w komórce, bloku komórek, zmienia wygląd zawartości komórki
kopiuje format komórki/ bloku komórek do innej komórki lub innego bloku komórek
modyfikuje wygląd komórki arkusza
-
Wykonuje podstawowe działania matematyczne i logiczne za pomocą arkusza
Kryteria weryfikacji:
tworzy reguły przy użyciu odwołań do komórek i operatorów arytmetycznych
rozpoznaje i właściwie interpretuje podstawowe błędy związane z użyciem reguł
stosuje adresowanie względne i bezwzględne (absolutne) przy tworzeniu reguł
używa funkcji sumowania, obliczania średniej, wyznaczania minimum i maksimum, zliczania, liczenia niepustych, zaokrąglania
używa funkcji logicznej if (jeżeli)
-
Tworzy wykresy
Kryteria weryfikacji:
tworzy wykresy różnego typu na podstawie danych zawartych w arkuszu
modyfikuje wykresy, dodaje, usuwa, edytuje tytuł wykresu, dodaje etykiety z danymi do wykresu
formatuje elementy wykresu
-
Formatuje i drukuje arkusz kalkulacyjny
Kryteria weryfikacji:
zmienia wielkości marginesów strony, orientację strony, rozmiar papieru
rozmieszcza zawartość arkusza na określonej liczbie stron, dodaje, edytuje, usuwa tekst nagłówka i stopki arkusza
wstawia do nagłówka/stopki numery stron, datę, czas, nazwę pliku i arkusza, usuwa nagłówek/stopkę
sprawdza i poprawia arkusz pod względem rachunkowym i językowym, włącza i wyłącza wyświetlanie/drukowanie linii siatki, wyświetlanie/drukowanie nagłówków kolumn i wierszy (adresów kolumn i wierszy)
stosuje automatyczne powtarzanie nagłówków kolumn i wierszy na każdej drukowanej stronie arkusza
podgląda wydruk arkusza
drukuje do pliku (PDF) zaznaczony blok komórek arkusza, cały arkusz, wskazany wykres, cały skoroszyt
-
Instytucja certyfikująca (IC) | |
---|---|
1. | Polskie Towarzystwo Informatyczne |
2. | Dariusz Zaremba Centrum Kształcenia Ustawicznego PROFESJA w Krotoszynie |
3. | Fundacja VCC |
4. | ITpass sp. z o.o. |
5. | Fundacja Europa House |
6. | ICVC Certyfikacja Sp. z o.o. |