Turystyka
Nie można dodać tej kwalifikacji do porównywarki, aby dodać tą kwalifikację musisz najpierw usunąć inną kwalifikację z porównywarki.
Obsługa w turystyce zdrowotnej
Osoba posiadająca kwalifikację może znaleźć zatrudnienie w ośrodkach turystyki zdrowotnej i podmiotach opieki zdrowotnej (np. uzdrowiskach, klinikach, ośrodkach SPA&Wellness), lokalnych biurach podróży, obiektach świadczących usługi hotelarskie.
-
Wybrane informacje dotyczące świadczenia usług w obszarze turystyki zdrowotnej
-
Charakteryzuje wybrane elementy organizacji systemu opieki zdrowotnej związane z turystyką zdrowotną
Kryteria weryfikacji:
wymienia i charakteryzuje rodzaje świadczeń zdrowotnych w obszarach turystyki: medycznej, uzdrowiskowej oraz SPA&Wellness
wymienia źródła informacji o zasadach finansowania świadczeń zdrowotnych w obszarach turystyki: medycznej, uzdrowiskowej oraz SPA&Wellness
omawia podstawowe zasady refundacji świadczeń zdrowotnych na terenie Polski (w tym refundacji dotyczących turystów zagranicznych)
wymienia i charakteryzuje instytucje, z którymi może być potrzebne nawiązanie współpracy w ramach usług świadczonych turyście zdrowotnemu
wskazuje przykładowe źródła informacji o trendach rozwoju turystyki zdrowotnej.potrzebne nawiązanie współpracy w ramach usług świadczonych turyście zdrowotnemu
wskazuje przykładowe źródła informacji o trendach rozwoju turystyki zdrowotnej
-
Charakteryzuje elementy programu pobytu w instytucji świadczącej usługi dla turystów zdrowotnych
Kryteria weryfikacji:
wymienia i charakteryzuje elementy programu pobytu turysty zdrowotnego organizowanego w czasie wolnym od świadczeń zdrowotnych
omawia ograniczenia w korzystaniu z elementów programu pobytu w instytucji świadczącej usługi dla turystów zdrowotnych, związane ze stanem zdrowia oraz przebytymi i planowanymi zabiegami
omawia elementy oferty turystyki zdrowotnej (zakres, cena, termin, miejsce, dostosowanie do potrzeb turysty), wyjaśniając różnice pomiędzy turystyką medyczną, uzdrowiskową oraz SPA&Wellness
-
Omawia wybrane regulacje prawne świadczenia usług turystycznych
Kryteria weryfikacji:
omawia aktualnie obowiązujące wybrane regulacje prawne świadczenia usług turystycznych, np. ustawę z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych, ustawę z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych
omawia podstawowe regulacje prawne dotyczące ochrony danych osobowych
wymienia podstawowe regulacje prawne dotyczące ubezpieczeń w turystyce
-
-
Zasady oraz metody komunikacji i współpracy z turystą zdrowotnym
-
Posługuje się wiedzą o zasadach skutecznej komunikacji z turystą zdrowotnym
Kryteria weryfikacji:
omawia zasady skutecznej komunikacji z turystą zdrowotnym (zasada aktywnego i biernego słuchania, milczenie, intonacja głosu, refleksja, para- fraza, aktywne słuchanie, utrzymywanie kontaktu wzrokowego)
podaje przykłady dostosowania sposobu komunikowania się do rozmówcy (np. posługiwanie się językiem zrozumiałym dla turysty zdrowotnego, omawia sposoby reagowania na bardzo różne pytania turysty zdrowotnego, w tym cierpliwość, empatia, towarzyszenie)
omawia rolę komunikacji niewerbalnej w porozumiewaniu się z turystą zdrowotnym
wymienia i omawia podstawowe kryteria rozpoznawania sytuacji kryzysowej u turysty zdrowotnego
podaje przykłady sytuacji, w których potrzebne może być motywowanie turysty zdrowotnego do troski o siebie i do współpracy z zespołem leczącym
omawia przykładowe sposoby motywowania turysty zdrowotnego do troski o siebie i współpracy z zespołem leczącym
-
Buduje relacje z turystą zdrowotnym
Kryteria weryfikacji:
wymienia sposoby budowania relacji z turystą zdrowotnym
omawia sposoby oraz podstawowe zasady nawiązywania relacji z turystami zdrowotnymi
formułuje odpowiedź na wylosowany z katalogu przykładowy e-mail od turysty zdrowotnego lub prowadzi przykładową rozmowę telefoniczną z turystą zdrowotnym
-
Posługuje się wiedzą o zasadach etyki zawodowej dotyczących świadczenia usług w obszarze turystyki zdrowotnej
Kryteria weryfikacji:
podaje przykłady sytuacji potencjalnie nieetycznych w obsłudze turysty zdrowotnego
omawia przykładowe dylematy etyczne związane ze świadczeniem usług w obszarze turystyki zdrowotnej
-
-
Zasady współpracy z turystą zdrowotnym i jego otoczeniem
-
Identyfikuje i analizuje potrzeby turysty zdrowotnego
Kryteria weryfikacji:
wymienia niezbędne elementy treści wywiadu z turystą zdrowotnym i krótko uzasadnia je
przeprowadza wywiad z turystą zdrowotnym zgodnie z określonym kwestionariuszem
-
Dobiera i prezentuje ofertę dostosowaną do potrzeb turysty zdrowotnego
Kryteria weryfikacji:
charakteryzuje produkt turystyki zdrowotnej i wymienia jego podstawowe elementy, wymienia świadczenia w pakiecie podstawowym i dodatkowym dostosowane do wylosowanego profilu oraz potrzeb turysty zdrowotnego
omawia ofertę podróży turysty zdrowotnego przed skorzystaniem z usług i po ich zakończeniu
planuje koordynację wszystkich dodatkowych usług w trakcie trwania zabiegów
przedstawia oferty zakwaterowania i wyżywienia, dostosowane do potrzeb i preferencji turysty zdrowotnego
wymienia podstawowe przeciwwskazania do różnego typu usług zdrowotnych oraz ograniczenia w korzystaniu z produktów dodatkowych po zabiegach
tworzy i prezentuje przykładowy scenariusz pobytu turysty zdrowotnego, z uwzględnieniem różnych jego wariantów, specyfiki regionu, w którym turysta ma przebywać, a także standardowych wskazań i przeciwwskazań względem terapii lub zabiegu
odpowiada na wylosowane przykładowe pytania turysty zdrowotnego dotyczące oferty
wymienia elementy kosztorysu usługi dostosowanej do potrzeb turysty zdrowotnego
-
Instytucja certyfikująca (IC) | |
---|---|
1. | Izba Gospodarcza Krąg Turystyki Zdrowotnej |