Biznes, administracja
Nie można dodać tej kwalifikacji do porównywarki, aby dodać tą kwalifikację musisz najpierw usunąć inną kwalifikację z porównywarki.
Prowadzenie obsługi biura
Osoba posiadająca kwalifikację może znaleźć zatrudnienie na stanowiskach biurowych w wielu branżach, zarówno w przedsiębiorstwach i instytucjach publicznych, a także organizacjach pozarządowych. Kwalifikacja pozwala na wykonywanie uniwersalnych czynności biurowych zarówno w małych firmach, jak i w dużych przedsiębiorstwach i instytucjach. Osoba posiadająca kwalifikację może pracować w sekretariacie, recepcji, rejestracji oraz wszelkich komórkach typu “back office”, może także pełnić niższe funkcje w biurze zarządu czy wydziale urzędu.
-
Realizacja zadań związanych z obiegiem dokumentów
-
Charakteryzuje zasady obiegu dokumentów oraz wykonuje czynności związane z obsługiwaniem maszyn i sprzętów biurowych
Kryteria weryfikacji:
wymienia rodzaje dokumentów występujących w organizacji, w tym korespondencję, dokumenty rejestracyjne, księgowe, przetargowe, marketingowe, oferty
omawia źródła zasad obiegu dokumentów
powiela (kopiuje) materiały, stosując podstawowe funkcje urządzeń, w tym m. in. powiększanie/zmniejszanie, przyciemnianie/rozjaśnianie, kolor/czarno-białe, kopiowanie dwustronnie
skanuje dokumenty, w tym skanuje wiele stron, wykonuje dupleks, ustawia różną rozdzielczość
wysyła dokumenty faksem
wymienia materiały eksploatacyjne w urządzeniach biurowych, w tym papier, toner, tusz
używa sprzętów biurowych, takich jak bindownica, niszczarka, dziurkacz, laminarka, zszywacz, rozszywacz
usuwa błędy w urządzeniach biurowych możliwe do usunięcia z poziomu użytkownika, w tym zacięcie papieru w drukarce lub niszczarce
-
Obsługuje korespondencję tradycyjną
Kryteria weryfikacji:
charakteryzuje różne rodzaje korespondencji
omawia sposoby ewidencjonowania przesyłek przychodzących i wychodzących
stosuje zasady dystrybucji korespondencji wynikające z instrukcji kancelaryjnej obowiązującej w danej organizacji
przygotowuje przesyłki do nadania
wymienia informacje umożliwiające nadanie przesyłki, w tym dane adresowe, waga oraz wartość przesyłki
-
Redaguje tekst dostosowany do odbiorcy i celu
Kryteria weryfikacji:
wymienia rodzaje wypowiedzi pisemnych wykorzystywanych w pracy biurowej
przygotowuje treść dokumentów biurowych na podstawie wytycznych
dostosowuje styl, układ i formę tekstu do odbiorców i celu
-
Rozpoznaje otoczenie formalno-prawne organizacji
Kryteria weryfikacji:
omawia pojęcia misji organizacji, struktury i kultury organizacyjnej
wskazuje głównych interesariuszy organizacji, w tym klientów wewnętrznych i zewnętrznych, kontrahentów, instytucje otoczenia biznesu oraz omawia ich znaczenie dla organizacji
charakteryzuje formy prawne przedsiębiorstw i instytucji oraz ich główne organy
omawia zasady pozyskiwania informacji i dokumentów w instytucjach zewnętrznych, w tym dokumenty z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Krajowego Rejestru Sądowego, Urzędu Skarbowego
wypełnia druki wymagane przez instytucje publiczne do wydania zaświadczeń, w tym o niezaleganiu w opłatach skarbowych, niezaleganiu w składkach z tytułu ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych, o niekaralności
posługuje się bazami danych instytucji publicznych, w tym Krajowego Rejestru Sądowego, Głównego Urzędu Statystycznego, Centralnej Ewidencji Informacji o Działalności Gospodarczej
omawia zasady ochrony danych osobowych w pracy biurowej, w szczególności ochrona dokumentów i plików zawierających dane osobowe, obowiązki informacyjne wynikające z rozporządzenia RODO, prawa osób wynikające z przepisów rozporządzania RODO (np. prawo do bycia zapomnianym, prawo do przenoszenia danych) oraz rodzaje naruszeń bezpieczeństwa danych osobowych i sposoby postępowania w przypadku ich wystąpienia
-
-
Obsługa interesantów
-
Charakteryzuje zasady doboru typu ubioru służbowego do okoliczności
Kryteria weryfikacji:
rozpoznaje typy ubioru służbowego, w tym business formal, business casual, smart casual
omawia zasady dotyczące odpowiedniego dopasowania ubioru do okazji
dobiera typ ubioru stosownie do okoliczności
-
Prowadzi rozmowę bezpośrednią z interesantem
Kryteria weryfikacji:
charakteryzuje rodzaje komunikacji (w tym formalna, nieformalna, werbalna, niewerbalna)
omawia znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej
przedstawia zasady savoir-vivre”u, w tym zasady tytulatury, pierwszeństwa, stosowania zwrotów grzecznościowych
opisuje techniki aktywnego słuchania
przeprowadza rozmowę z interesantem stosując zasady savoir-vivre”u, zgodnie z zasadami komunikacji
-
Prowadzi rozmowę telefoniczną
Kryteria weryfikacji:
używa oficjalnej formy powitania i pożegnania podczas rozmowy telefonicznej
stosuje techniki aktywnego słuchania podczas rozmowy telefonicznej
uzyskuje informacje o danych rozmówcy i celu rozmowy
udziela informacji zgodnie ze swoimi kompetencjami i zakresem obowiązków lub przekazuje rozmowę do odpowiednich osób/działów według ich kompetencji
-
-
Użytkowanie aplikacji biurowych
-
Korzysta z arkusza kalkulacyjnego
Kryteria weryfikacji:
wymienia programy służące do projektowania i wykonywania obliczeń
tworzy nowy arkusz
wprowadza i formatuje dane liczbowe
wprowadza formuły (w tym suma, średnia, zliczanie)
sortuje i filtruje dane
tworzy wykresy
zapisuje dokument w różnych formatach
drukuje dokument
-
Korzysta z edytorów tekstu
Kryteria weryfikacji:
wymienia programy do edycji tekstu
tworzy nowy dokument
wprowadza tekst
wstawia i formatuje obiekty (w tym tabela, wykres, obraz)
formatuje dokument zgodnie z zasadami edycji tekstu
tworzy korespondencję seryjną
zapisuje dokument w różnych formatach
drukuje dokument
-
Korzysta z programu poczty elektronicznej
Kryteria weryfikacji:
wymienia programy służące do obsługi poczty elektronicznej
wymienia rodzaje adresatów korespondencji elektronicznej (w tym adresaci “do wiadomości” i “do ukrytej wiadomości”)
tworzy nowy e-mail
wprowadza i formatuje tekst
dodaje załączniki
wskazuje odbiorców lub działy w organizacji, do których należy skierować określoną korespondencję elektroniczną (np. oferta handlowa, sprawozdanie finansowe)
wysyła pocztę elektroniczną (w tym ustawia potwierdzenie odbioru, priorytet oraz kategorię wiadomości)
przekazuje korespondencję elektroniczną do odpowiednich osób/działów według ich kompetencji
prowadzi kalendarz spotkań, w tym wysyła zaproszenia na spotkanie i odpowiada na zaproszenia
-
Korzysta z przeglądarek i wyszukiwarek internetowych
Kryteria weryfikacji:
wymienia przeglądarki służące do pozyskiwania informacji z Internetu
wykorzystuje funkcje przeglądarek internetowych (w tym zapamiętywanie ulubionych, wyszukiwanie witryn w historii przeglądarki)
wyszukuje informacje, stosując metody wyszukiwania informacji w Internecie
tworzy bazę danych, pozyskując i selekcjonując informacje z Internetu
czyści historię wyszukiwania przeglądarki internetowej
-
Wykonuje prezentacje multimedialne
Kryteria weryfikacji:
wymienia programy służące do tworzenia prezentacji multimedialnych
tworzy nową prezentację według wytycznych
wprowadza i formatuje tekst
wstawia i formatuje obiekty (w tym obraz, tabela, wykres)
dobiera szablon do celu prezentacji
zapisuje dokument w różnych formatach
drukuje prezentację
-
Instytucja certyfikująca (IC) | |
---|---|
1. | Fundacja ECCC |
2. | Fundacja VCC |
3. | ICVC Certyfikacja Sp. z o.o. |
4. | Kinga Czamara Centrum Usług Księgowych i Szkoleniowych |
5. | PREME SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ |