Edukacja, nauka
Nie można dodać tej kwalifikacji do porównywarki, aby dodać tą kwalifikację musisz najpierw usunąć inną kwalifikację z porównywarki.
Prowadzenie pracy wychowawczej z grupą
Osoba posiadająca kwalifikację "Prowadzenie pracy wychowawczej z grupą" może znaleźć zatrudnienie w wielu publicznych i niepublicznych placówkach, jak np.: - placówki wsparcia dziennego; - świetlice wiejskie i centra aktywności lokalnej; - organizacje pozarządowe zajmujące się działalnością wychowawczą, pracą z dziećmi i młodzieżą; - firmy prowadzące działalność animacyjną (eventowe, turystyczne); - instytucje kultury, biblioteki. Osoba posiadająca kwalifikację może świadczyć działania na zasadzie wolontariatu w organizacjach pozarządowych i instytucjach prowadzących grupy dziecięce i młodzieżowe.
-
Planowanie programu pracy wychowawczej
-
Tworzy charakterystykę grupy i identyfikuje indywidualne potrzeby jej członków
Kryteria weryfikacji:
charakteryzuje etapy rozwoju psychofizycznego człowieka (od okresu przedszkolnego do wczesnej dorosłości)
opisuje metody identyfikowania potrzeb członków grupy
omawia charakterystykę grupy, z którą pracował/a oraz środowiska jej działania
-
Określa cele wychowawcze dla grupy
Kryteria weryfikacji:
opisuje różnice między potrzebami, celami oraz sposobami realizacji celów
na podstawie analizy indywidualnych potrzeb członków grupy oraz charakterystyki grupy i jej środowiska działania określa cele wychowawcze dla grupy i uzasadnia ich wybór
-
Tworzy plan działania
Kryteria weryfikacji:
omawia program pracy wychowawczej
wymienia i opisuje przykładowe aktywizujące metody pracy z grupą
wskazuje, w jaki sposób wymienione metody pracy z grupą posłużyły realizacji wyznaczonych celów wychowawczych
wyjaśnia, w jaki sposób w stworzonym planie działania uwzględnił zasoby (materialne, kompetencyjne) grupy i otoczenia
-
-
Realizowanie programu pracy wychowawczej
-
Prowadzi pracę z grupą
Kryteria weryfikacji:
omawia uwarunkowania prawne dotyczące pracy wychowawczej z dziećmi i młodzieżą wynikające z obowiązujących przepisów, w tym m.in. przepisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 marca 2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży (Dz. U. poz. 452), ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2020 r. poz. 1057) w części dotyczącej wolontariatu, regulaminów i instrukcji obowiązujących w podmiocie, w którym prowadzi pracę wychowawczą
wymienia i opisuje fazy procesu grupowego, uwzględniając różnice w procesie grupowym związane z wiekiem uczestników
omawia dokumentację z realizacji przeprowadzonych z daną grupą co najmniej dwóch różnych aktywizujących metod pracy, np. konspekty, filmy, zdjęcia
omawia i uzasadnia zastosowane przez siebie aktywizujące formy pracy adekwatne dla danej grupy wiekowej
-
Prowadzi i wspiera komunikację w grupie
Kryteria weryfikacji:
omawia zasady komunikacji interpersonalnej (np. aktywne słuchanie)
omawia zasady udzielania informacji zwrotnej
omawia przykłady zastosowanych przez siebie sposobów rozwiązywania konfliktów
-
Wspiera budowanie tożsamości grupy
Kryteria weryfikacji:
uzasadnia rolę budowania tożsamości grupy
omawia przykłady zastosowanych przez siebie sposobów wspierania budowania tożsamości grupy (w oparciu o pozytywne wzorce oddziałujące na wychowanków, zasadę wzajemnego zaufania, otwartość i poszanowanie inności)
-
Współpracuje z otoczeniem grupy
Kryteria weryfikacji:
omawia przykłady zastosowanych przez siebie sposobów angażowania rodziców/opiekunów (np. spotkania z rodzicami, wykorzystanie ich umiejętności, wiedzy czy zasobów) do działań wspierających pracę grupy
wymienia potencjalnych partnerów i specjalistów mogących wspierać grupę w realizacji jej celów oraz omawia możliwości uzyskania wsparcia
-
-
Ewaluacja programu pracy wychowawczej
-
Podsumowuje realizację programu pracy wychowawczej
Kryteria weryfikacji:
przedstawia i omawia zastosowane przez siebie sposoby dokumentowania i raportowania pracy
omawia przeprowadzoną przez siebie po zakończeniu realizacji programu pracy wychowawczej ocenę realizacji celów wychowawczych i zaplanowanych działań
omawia sposób, w jaki zaangażował/zaangażowała grupę w podsumowanie i ocenę podejmowanych działań
omawia trudności, jakie napotkał/napotkała w realizacji założonego programu pracy wychowawczej, sposoby ich rozwiązania i osiągnięte efekty
opisuje, w jaki sposób dostosował/dostosowała program pracy wychowawczej, reagując na pojawiające się trudności lub potrzeby członków grupy
-
Uwzględnia wyniki ewaluacji w planowaniu dalszej pracy
Kryteria weryfikacji:
przedstawia wnioski dotyczące swojej pracy oparte na informacjach zwrotnych uzyskanych od uczestników zrealizowanych programów pracy wychowawczej i własnej refleksji
wskazuje sposób wykorzystania wniosków z ewaluacji w swojej dalszej pracy wychowawczej
-
Instytucja certyfikująca (IC) | |
---|---|
1. | Związek Harcerstwa Polskiego |