Handel, sprzedaż
Nie można dodać tej kwalifikacji do porównywarki, aby dodać tą kwalifikację musisz najpierw usunąć inną kwalifikację z porównywarki.
Tworzenie oferty, planowanie i prowadzenie sprzedaży skierowanej do klientów biznesowych – handlowiec
Osoba posiadająca kwalifikację „Tworzenie oferty, planowanie i prowadzenie sprzedaży skierowanej do klientów biznesowych - handlowiec” może znaleźć zatrudnienie w firmach handlowych realizujących sprzedaż na rzecz klientów biznesowych oraz działach handlowych firm produkcyjnych i usługowych, realizujących kontrakty handlowe z klientami biznesowymi. Może również pracować w organizacjach i stowarzyszeniach wspierających działania sprzedażowe w obszarze biznesu, a także innych podmiotach, które prowadzą działalność związaną z obsługą klienta biznesowego, takich jak fundacje i stowarzyszenia. Posiadanie kwalifikacji wiąże się także z możliwością prowadzenia procesu sprzedaży w ramach własnej działalności gospodarczej.
-
Analiza rynku i przygotowanie planu sprzedaży
-
Analizuje wskazany segment rynku
Kryteria weryfikacji:
wymienia i charakteryzuje pojęcia związane z analizą rynku
wskazuje dane konieczne do analizy rynku
analizuje dane dotyczące celu sprzedażowego
wskazuje trendy i czynniki, które wpływają na cel sprzedażowy
zbiera i analizuje dane związane ze sprzedażą przy użyciu arkusza kalkulacyjnego
-
Sporządza plan sprzedaży
Kryteria weryfikacji:
szacuje potencjał rynku w odniesieniu do wyników analizy określonego rynku
deklaruje wielkość planowanej sprzedaży według zdefiniowanej struktury (opartej np. na grupach towarowych, podziale regionalnym, sezonowości)
ustala zasoby konieczne do realizacji planu sprzedaży
ustala podział zadań pomiędzy członków zespołu projektowego
rozpisuje działania sprzedażowe w odniesieniu do założonych celów i budżetu
określa i uzasadnia częstotliwość monitorowania postępów w realizacji planu sprzedaży
podaje przykłady działań korygujących wyniki sprzedaży lub aktywność sprzedażową, gdy są one niezgodne z planem
-
Przygotowuje spotkania z klientem
Kryteria weryfikacji:
identyfikuje osoby decyzyjne w organizacji
przedstawia sposoby dotarcia do osób decyzyjnych i nawiązywania z nimi relacji
zbiera i analizuje informacje o kliencie pod kątem jego potencjału zakupowego
sporządza plan organizacji spotkań i wymienia zasoby niezbędne do ich przeprowadzenia
-
-
Kierowanie procesem sprzedaży
-
Inicjuje kontakt z klientem
Kryteria weryfikacji:
wymienia zasady inicjowania kontaktu z klientem i ilustruje je przykładami
omawia wpływ wizerunku handlowca na budowanie relacji z klientem
stosuje techniki nawiązywania relacji z klientem
tworzy komunikat skierowany do klienta z zachowaniem zasad komunikacji werbalnej i niewerbalnej
-
Przygotowuje ofertę
Kryteria weryfikacji:
diagnozuje potrzeby zakupowe na podstawie wyniku analizy
identyfikuje priorytety klienta w zakresie ceny, jakości, specyfikacji usługi/towaru
dostosowuje treść i formę oferty do potrzeb klienta
-
Prezentuje ofertę i negocjuje jej warunki
Kryteria weryfikacji:
dostosowuje sposób prezentacji oferty do zidentyfikowanej sytuacji klienta
wymienia zasady prezentacji ceny oferty
wyjaśnia znaczenie komunikowania korzyści płynących z poszczególnych cech oferty
formułuje przykładowe pytania służące zdiagnozowaniu opinii klienta na temat oferty
rozpoznaje wątpliwości klienta na temat oferty, dookreśla je i odpowiada na nie
proponuje uzupełnienie oferty dopasowanej do klienta
-
Finalizuje kontrakt
Kryteria weryfikacji:
podsumowuje ustalenia i uzyskuje akceptację dla założeń kontraktu zgodnie z procedurą organizacji
przekazuje informacje do właściwych osób w zespole projektowym
ustala plan działań zmierzający do realizacji kontraktu
wypełnia wzór standardowej umowy zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa
-
Prowadzi obsługę posprzedażową
Kryteria weryfikacji:
omawia znaczenie utrzymywania długofalowych relacji z klientem
formułuje prośbę o polecenie swojej oferty innym klientom
wymienia narzędzia pozwalające na dalszy kontakt z potencjalnym klientem (w tym: customer relationship management, mailingi)
identyfikuje obszary potencjalnej dodatkowej sprzedaży u danego klienta
wskazuje sposoby rozpoznawania poziomu satysfakcji klienta z użytkowania towarów lub korzystania z usług
-
-
Koordynowanie procesu realizacji kontraktu
-
Monitoruje realizację kontraktu
Kryteria weryfikacji:
uzasadnia konieczność sprawdzania postępu realizacji zadań zgodnie z zapisami umowy
proponuje działania naprawcze w sytuacji zidentyfikowania odstępstw od umowy
wskazuje sposoby kontroli wykorzystania zasobów
uzasadnia konieczność sporządzenia raportu z realizacji projektu
wskazuje elementy ewaluacji projektu, biorąc pod uwagę założenia budżetu i harmonogram
-
Koordynuje prace zespołu projektowego
Kryteria weryfikacji:
rozdziela zadania pomiędzy członków zespołu
wymienia narzędzia służące skutecznej komunikacji w zespole
charakteryzuje sposoby motywowania członków zespołu
-
Zarządza reklamacjami
Kryteria weryfikacji:
wymienia różnice między gwarancją a rękojmią
tworzy procedury obsługi reklamacji w organizacji na podstawie wytycznych uzyskanych od przełożonych
przygotowuje odpowiedź dla klienta w oparciu o przepisy prawa i wewnętrzne procedury organizacji
-
Instytucja certyfikująca (IC) | |
---|---|
1. | Francusko-Polska Izba Gospodarcza |