Handel, sprzedaż
Nie można dodać tej kwalifikacji do porównywarki, aby dodać tą kwalifikację musisz najpierw usunąć inną kwalifikację z porównywarki.
Projektowanie i prowadzenie treningu rozwoju kompetencji sprzedażowych
Osoba posiadająca kwalifikację "Projektowanie i prowadzenie treningu rozwoju kompetencji sprzedażowych" może znaleźć zatrudnienie (po spełnieniu dodatkowych wymagań pracodawcy) w: - firmach produkcyjnych prowadzących regularne procesy sprzedażowe i zakupowe, - korporacjach i organizacjach, w których istotne znaczenie odgrywa proces sprzedażowy, - firmach handlowych, - organizacjach powołujących liderów projektów, kierowników, menedżerów, kierujących zespołami odpowiedzialnymi za złożone procesy i projekty sprzedażowe, - firmach i instytucjach szkoleniowych, - samozatrudnieniu, prowadząc własną działalność gospodarczą w obszarze szkoleń i rozwoju kompetencji.
-
Posługiwanie się wiedzą na temat sprzedaży
-
Charakteryzuje proces sprzedaży
Kryteria weryfikacji:
opisuje metody pozyskiwania klientów: rekomendacje, social media, obecność na targach, konferencjach, cold calling, cold mailing, budowanie relacji biznesowych, reklama
charakteryzuje etapy procesu sprzedaży spośród: etapu przygotowania, nawiązania kontaktu z klientem, badania potrzeb, prezentacji produktu, pokonywania obiekcji, finalizowania sprzedaży, obsługi posprzedażowe
opisuje różnice w procesie sprzedaży w zależności od kanału sprzedaży
-
Charakteryzuje rolę sprzedawcy w procesie sprzedaży
Kryteria weryfikacji:
opisuje pożądane cechy i umiejętności sprzedawców
opisuje błędy popełniane przez sprzedawców w procesie sprzedaży
charakteryzuje elementy przygotowania pracy własnej sprzedawcy (operacjonalizacja celu, ustalenie efektów cząstkowych, kalkulacje pracy własnej i ustalenie własnego planu sprzedaży)
-
Identyfikuje typy i rodzaje klienta
Kryteria weryfikacji:
charakteryzuje typy klienta wg typologii DISC (Dominant, Influencing, Steady, Cautious)
opisuje rodzaje klienta: instytucjonalny, biznesowy, indywidualny
przedstawia potrzeby klienta w procesie sprzedaży (potrzeby formalne, proceduralne i psychologiczno-emocjonalne)
charakteryzuje typy trudnego klienta (typy: krzyczący, wzbudzający litość, wzbudzający wyższość, atakujący, szantażujący)
-
Omawia metody i techniki oddziaływania na klienta
Kryteria weryfikacji:
opisuje sposoby radzenia sobie z trudnym klientem
omawia reguły wywierania wpływu społecznego
wskazuje różnice między technikami wywierania wpływu a manipulacją
opisuje sposoby radzenia sobie z manipulacją ze strony klientów
omawia zasady asertywnych postaw wobec klientów
dobiera metody zarządzania emocjami własnymi do przykładowej sytuacji z trudnym klientem
-
Omawia rodzaje i kanały sprzedaży
Kryteria weryfikacji:
charakteryzuje rodzaje sprzedaży: pośrednia, bezpośrednia, tradycyjna, nowoczesna, osobista, e-commerce, sprzedaż detaliczna, sprzedaż hurtowa, sprzedaż internetowa, sprzedaż kontraktowa
przedstawia i omawia kanały sprzedaży: przedstawiciele handlowi, pośrednicy handlowi, punkty sprzedaży bezpośredniej, kanał telefoniczny, kanał internetowy, aplikacje mobilne, pokazy, targi, eventy, akwizycja
-
Przedstawia techniki sprzedaży
Kryteria weryfikacji:
charakteryzuje klasyczne techniki sprzedaży (perswazja, argumentacja handlowa, licytacja, wykorzystanie czasu, manipulacja)i przykładowe techniki nowoczesne
dobiera techniki sprzedaży do etapu sprzedaży
dobiera techniki sprzedaży do kanału sprzedaży
opisuje techniki badania potrzeb w rozmowie z klientem
omawia techniki prezentacji produktu w rozmowie z klientem
opisuje techniki radzenia sobie z obiekcjami i zastrzeżeniami klientów
omawia techniki zamykania i finalizowania sprzedaży
-
Przedstawia znaczenie komunikacji w sprzedaży
Kryteria weryfikacji:
wyjaśnia znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej w procesie sprzedaży
wskazuje metody treningowe zwiększające umiejętności uczestników w zakresie komunikacji w procesie sprzedaży i charakteryzuje je
charakteryzuje rodzaje barier występujących podczas procesu komunikacji w sytuacji sprzedażowej
opisuje uwarunkowania procesu komunikacji w zależności od kanału komunikacji
omawia sposoby zadawania pytań klientowi w celu poznania jego potrzeb
omawia znaczenie stosowania języka korzyści w sprzedaży
-
Przedstawia znaczenie produktu dla procesu sprzedaży
Kryteria weryfikacji:
omawia rolę produktu w procesie definiowania strategii sprzedaży
wskazuje zakres informacji, które sprzedawca powinien przedstawiać klientowi o produkcie (cechy produktu/usługi, cena, gwarancja, korzyści dla klienta, warunki zakupu, specyficzne informacje zależnie od tego, co jest przedmiotem sprzedaży)
opisuje znaczenie oferowanego produktu dla doboru odpowiednich kanałów jego dystrybucji oraz form prezentacji
-
-
Posługiwanie się wiedzą na temat rozwoju kompetencji sprzedażowych
-
Charakteryzuje formy rozwoju kompetencji sprzedażowych
Kryteria weryfikacji:
w podanych przykładach identyfikuje formy rozwoju kompetencji sprzedażowych typu off the job oraz on the job
wskazuje atuty i ograniczenia form rozwoju kompetencji sprzedażowych typu off the job i on the job
wskazuje zasady doboru form pracy związanych z rozwojem kompetencji sprzedażowych do planowanych do osiągnięcia celów rozwojowych
opisuje sposoby rozwoju warsztatu trenera w zakresie treningów off the job i on the job
-
Posługuje się wiedzą na temat treningu off the job
Kryteria weryfikacji:
wskazuje istotę treningu kompetencji sprzedażowych typu off the job
opisuje zasady prowadzenia treningu off the job
charakteryzuje min. 3 formy rozwoju kompetencji sprzedażowych typu off the job (na przykład szkolenie, warsztat, trening, coaching grupowy)
omawia zadania i pożądane umiejętności trenera programu rozwoju kompetencji sprzedażowych w treningu off the job
charakteryzuje rolę uczestnika w treningu off the job
definiuje zasady udzielania informacji zwrotnej w treningu off the job
-
-
Diagnozowanie i ocena potrzeb w obszarze rozwoju kompetencji sprzedażowych oraz formułowanie celu związanego z rozwojem kompetencji sprzedażowych
-
Diagnozuje potrzeby organizacji związane z rozwojem kompetencji sprzedażowych
Kryteria weryfikacji:
charakteryzuje źródła informacji możliwe do wykorzystania w ustalaniu potrzeb organizacji w obszarze rozwoju kompetencji sprzedażowych spośród: opisów stanowisk pracy, struktury organizacyjnej, systemu motywacyjnego, wyników ankiet, wyników pretestów, wyników wywiadów z kadrą menedżerską, wyników konsultacji, wyników badań w grupie focusowej, wyników oceny kompetencji sprzedażowych pracowników
formułuje pytania do organizacji na temat jej potrzeb związanych z rozwojem kompetencji w obszarze sprzedaży
-
Diagnozuje potrzeby uczestnika treningu związane z rozwojem kompetencji sprzedażowych
Kryteria weryfikacji:
wskazuje zakres danych o uczestnikach, istotnych dla ustalenia celu programu rozwoju kompetencji sprzedażowych (liczba odbytych szkoleń w obszarze sprzedaży, doświadczenie w sprzedaży, wyniki sprzedażowe, największe sukcesy i porażki sprzedażowe, postawy i kompetencje personalne w zakresie sprzedaży)
wskazuje metody pozyskiwania informacji o potencjalnych uczestnikach programu rozwoju kompetencji sprzedażowych, niezbędnych do ustalenia celu programu rozwojowego
na podstawie danych o uczestnikach programu rozwoju kompetencji sprzedażowych określa zakres diagnozy ich osobistych kompetencji sprzedażowych
dobiera metodę oceny kompetencji sprzedażowych do celu programu rozwoju kompetencji sprzedażowych
identyfikuje słabe i mocne strony zachowań sprzedażowych sprzedawcy w oparciu o obserwację nagranej sytuacji sprzedażowej
na podstawie przykładowych wyników testów behawioralnych na przykład testu inteligencji sprzedażowej wyciąga wnioski na temat poziomu kompetencji sprzedażowych sprzedawcy
identyfikuje indywidualne obszary kompetencji uczestnika wymagające doskonalenia w ramach programu rozwoju kompetencji sprzedażowych
-
Formułuje i uzasadnia cel organizacji oraz indywidualne cele uczestników treningu związane z rozwojem kompetencji sprzedażowych
Kryteria weryfikacji:
na podstawie zidentyfikowanych potrzeb organizacji formułuje propozycję celu organizacji związanego z programem rozwoju kompetencji sprzedażowych
uzasadnia propozycję celu programu rozwoju kompetencji sprzedażowych na podstawie zidentyfikowanych potrzeb organizacji
formułuje i uzasadnia propozycję indywidualnego celu rozwoju kompetencji sprzedażowych uczestnika na podstawie przeprowadzonej indywidualnej diagnozy
formułuje planowane do osiągnięcia w programie rozwoju kompetencji sprzedażowych efekty uczenia się związane z indywidualnym celem uczestnika
formułuje przykładowe kryteria weryfikacji osiągnięcia celu programu rozwoju kompetencji sprzedażowych
do celu programu dobiera formy rozwoju kompetencji sprzedażowych typu off the job (np. szkolenie, warsztat, trening) lub on the job oraz uzasadnia ich użycie w odniesieniu do założonych celów rozwoju kompetencji sprzedażowych
-
-
Projektowanie i prowadzenie programów rozwoju kompetencji sprzedażowych typu off the job
-
Planuje metody treningowe dla wybranej formy szkoleniowej typu off the job
Kryteria weryfikacji:
dobiera przykładowe metody treningowe do modułu tematycznego i planowanej do osiągnięcia umiejętności uczestnika oraz opisuje sposób ich wykorzystania w treningu
dobiera metodę treningową do etapów procesu sprzedaży
dobiera metody i sposoby wyprowadzania uczestników treningu z fazy konfliktu
dobiera metody treningu kompetencji sprzedażowych do faz rozwoju grupy treningowej
szacuje czas niezbędny do realizacji przykładowej metody treningowej dla określonej liczby uczestników
dobiera środki i narzędzia dydaktyczne do wskazanej metody treningu kompetencji sprzedażowych
-
Posługuje się wiedzą na temat metod treningowych stosowanych w ramach programów rozwoju kompetencji sprzedażowych typu off the job
Kryteria weryfikacji:
charakteryzuje metody treningowe związane z prowadzeniem treningu kompetencji sprzedażowych typu off the job (gra sprzedażowa, inscenizacja, symulacja, case study, odgrywanie ról, dyskusja w grupie)
opisuje zasady doboru metod treningowych do celów treningowych
wskazuje metody treningowe zwiększające energię grupy w trakcie treningu kompetencji sprzedażowych
wskazuje metody treningowe zwiększające motywację do uczestnictwa w treningu kompetencji sprzedażowych
wskazuje metody treningowe sprzyjające autoanalizie umiejętności i zachowań uczestników związanych ze sprzedażą na etapie wprowadzenia do treningu kompetencji sprzedażowych
-
Projektuje treningowe zadanie sprzedażowe
Kryteria weryfikacji:
tworzy scenariusz-opis zadania sprzedażowego
do scenariusza zadania sprzedażowego tworzy instrukcje dla uczestników
określa techniki rozwoju kompetencji sprzedażowych zastosowane w ramach zadania sprzedażowego
opisuje zakładane rezultaty zadania sprzedażowego
sporządza arkusz obserwacji procesu sprzedaży i zachowań uczestników w planowanym zadaniu sprzedażowym
sporządza arkusz autoanalizy dla uczestnika planowanego zadania sprzedażowego
-
Przygotowuje konspekt dla wybranej formy szkoleniowej typu off the job
Kryteria weryfikacji:
wymienia elementy konspektu dla wybranej formy rozwoju kompetencji sprzedażowych typu off the job
opisuje etapy, zadania sprzedażowe oraz metody i techniki treningowe
określa czas realizacji poszczególnych zadań i metod treningowych
określa narzędzia i środki dydaktyczne niezbędne do realizacji zaplanowanych zadań oraz metod i technik treningowych
opisuje przykładowe wypowiedzi trenera
-
Przygotowuje program grupowej formy szkoleniowej typu off the job związanej z rozwojem kompetencji sprzedażowych
Kryteria weryfikacji:
formułuje cel główny i zakres merytoryczny wskazanej formy szkoleniowej typu off the job (szkolenia/warsztatu/treningu/coachingu grupowego) związanej z rozwojem kompetencji sprzedażowych
formułuje bloki/moduły tematyczne wskazanej formy szkoleniowej typu off the job (szkolenia/warsztatu/treningu/coachingu grupowego) związanej z rozwojem kompetencji sprzedażowych
formułuje cele szczegółowe wskazanej formy szkoleniowej typu off the job (szkolenia/warsztatu/treningu/coachingu grupowego) związanej z rozwojem kompetencji sprzedażowych
podaje zagadnienia wchodzące w skład poszczególnych bloków/modułów tematycznych wskazanej formy szkoleniowej typu off the job (szkolenia/warsztatu/treningu/coachingu grupowego) związanej z rozwojem kompetencji sprzedażowych
wskazuje efekty uczenia się planowane do osiągnięcia w ramach zaplanowanych bloków/modułów tematycznych
-
Rozpoczyna trening kompetencji sprzedażowych i identyfikuje nastawienie uczestnika do treningu off the job
Kryteria weryfikacji:
określa zakres informacji niezbędnych przy powitaniu uczestników treningu kompetencji sprzedażowych
opisuje minimum 2 sposoby angażowania uczestników treningu kompetencji sprzedażowych do dzielenia się doświadczeniem w zakresie sprzedaży
wskazuje, jakie informacje o indywidualnych celach uczestników związanych z treningiem kompetencji sprzedażowych może uzyskać dzięki zastosowanej metodzie pozyskiwania informacji
formułuje pytania do uczestnika związane z jego osobistymi potrzebami związanymi z treningiem kompetencji sprzedażowych
w przykładowej wypowiedzi uczestnika wskazuje informacje o jego osobistych potrzebach i motywacji do udziału w treningu kompetencji sprzedażowych
formułuje propozycję kontraktu z uczestnikiem na temat udziału w treningu kompetencji sprzedażowych
wskazuje w przykładowej liście celów osobistych uczestników te, które nie mogą być osiągnięte w treningu kompetencji sprzedażowych
przeformułowuje nierealne cele uczestników na cele możliwe do osiągnięcia w trakcie treningu kompetencji sprzedażowych
-
Prowadzi treningowe zadanie sprzedażowe w ramach treningu off the job
Kryteria weryfikacji:
opisuje przykładowe zadanie sprzedażowe i wyjaśnia uczestnikom instrukcje do niego na podstawie przygotowanego przez siebie zadania sprzedażowego
zadaje uczestnikom pytania dotyczące zadania sprzedażowego, aby sprawdzić, czy zostało ono przez nich dobrze zrozumiane
udziela odpowiedzi na ewentualne pytania uczestników dotyczące zadania sprzedażowego
informuje uczestników o czasie pozostającym do ukończenia zadania
weryfikuje kompletność przygotowanych przez uczestników założeń w zakresie zaplanowanych strategii i technik sprzedażowych
dokonuje obserwacji zachowań sprzedażowych uczestników w trakcie wykonywania zadania sprzedażowego i opisuje je w arkuszu obserwacji
udziela informacji uczestnikom zadania na temat technik sprzedaży zaobserwowanych w zachowaniu uczestników podczas wykonywania zadania sprzedażowego i wskazuje im inne, które mogłyby być zastosowane
opisuje relacje i procesy grupowe zachodzące między uczestnikami w trakcie wykonywania zadania sprzedażowego
w przypadku wystąpienia konfliktu lub impasu przy realizacji przez uczestników zadania sprzedażowego, formułuje komunikat zawierający wskazówki dotyczące wychodzenia z tej sytuacji
stosuje zwroty zachęcające do autoanalizy umiejętności i zachowań uczestników związanych z procesem sprzedaży
-
-
Projektowanie i prowadzenie programów rozwoju kompetencji sprzedażowych typu on the job
-
Prowadzi trening on the job
Kryteria weryfikacji:
opisuje zachowanie uczestnika podczas poszczególnych faz sprzedaży w arkuszu obserwacji
opisuje zastosowane przez sprzedawcę techniki sprzedaży w arkuszu obserwacji
opisuje sposób autoprezentacji i komunikacji stosowany przez sprzedawcę w arkuszu obserwacji
identyfikuje zachowania sprzedawcy wzmacniające i ograniczające sprzedaż i odnotowuje je w arkuszu obserwacji pracy
udziela informacji zwrotnych na temat zachowań sprzedawcy w procesie sprzedaży
udziela instrukcji sprzedawcy w sytuacji sprzedażowej
podaje przykłady zachowań wzmacniających proces sprzedaży w odniesieniu do poszczególnych etapów procesu sprzedaży
na podstawie arkusza autoanalizy zachowań uczestnika wskazuje obszary rozwoju kompetencji sprzedażowych
wskazuje sposoby korygowania zachowań sprzedawcy podczas procesu sprzedaży
ustala ze sprzedawcą jego plan pracy własnej w zakresie kompetencji sprzedażowych uzgadniając z nim obszary pracy, ramy czasowe i metody pracy
wskazuje elementy raportu z treningu typu on the job
formułuje przykład rekomendacji z treningu typu on the job
-
Przygotowuje program indywidualnego rozwoju kompetencji sprzedażowych uczestnika
Kryteria weryfikacji:
formułuje cel i zakres indywidualnego programu rozwoju kompetencji sprzedażowych uczestnika w ramach treningu on the job na podstawie przeprowadzonej diagnozy jego kompetencji sprzedażowych
przygotowuje przykładowy arkusz obserwacji pracy uczestnika w ramach treningu on the job
przygotowuje przykładowy arkusz autoanalizy zachowań dla uczestnika w ramach treningu on the job
przygotowuje przykładowy arkusz raportu wskazującego mocne i słabe strony uczestnika w ramach treningu on the job
wskazuje efekty uczenia planowane do osiągnięcia w ramach treningu on the job
definiuje ramy czasowe treningu on the job niezbędne do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się
-
-
Przygotowywanie i prowadzenie ewaluacji programów rozwoju kompetencji sprzedażowych
-
Planuje proces ewaluacji programów rozwoju kompetencji sprzedażowych i przygotowuje narzędzia ewaluacyjne
Kryteria weryfikacji:
omawia metody i narzędzia oceny efektywności treningu kompetencji sprzedażowych typu off the job i on the job
formułuje wskaźniki oceny planowanych celów treningu kompetencji sprzedażowych
opracowuje ankietę oceny treningu kompetencji sprzedażowych typu off the job, w tym formułuje minimum 3 pytania oceny satysfakcji uczestnika i minimum 3 pytania oceny kompetencji treningowych trenera
przygotowuje kryteria oceny treningu kompetencji sprzedażowych
-
Przeprowadza ewaluację treningu off the job
Kryteria weryfikacji:
omawia popełnione błędy w trakcie prowadzenia treningu off the job
opisuje sposoby eliminacji błędów w warsztacie związanym z treningiem off the job
dokonuje oceny treningu off the job w oparciu o przykładowy raport z wynikami ewaluacji pod względem jego kompletności
formułuje wnioski z przykładowego zestawu danych zebranych w procesie ewaluacji treningu off the job
opisuje czynniki, które mogły mieć wpływ na realizację celów treningu off the job
omawia działania, które mogą wzmacniać efekty treningu off the job po zakończeniu
-
Przeprowadza ewaluację treningu on the job
Kryteria weryfikacji:
dokonuje oceny treningu on the job w oparciu o przykładowy raport treningu on the job, dane zawarte w arkuszu obserwacji pracy uczestnika treningu on the job i arkuszu autoanalizy zachowań dla uczestnika treningu on the job w zakresie realizacji założonych celów związanych z treningiem kompetencji sprzedażowych
formułuje wnioski z przykładowego zestawu danych zebranych w raporcie treningu on the job, arkuszu obserwacji pracy uczestnika treningu on the job i arkuszu autoanalizy zachowań dla uczestnika treningu on the job w oparciu o przyjęte kryteria oceny treningu on the job
opisuje czynniki, które mogły mieć wpływ na realizację celów treningu on the job
omawia działania, które mogą wzmacniać efekty treningu on the job po jego zakończeniu
-
Instytucja certyfikująca (IC) | |
---|---|
1. | Fundacja VCC |