Ćwiczenie na przyporządkowanie efektów uczenia się z zakresu wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych
Osoba prowadząca mówi:
„Za chwilę będziecie pracowali w grupach. Każda grupa otrzyma kartę z trzema kolumnami: wiedza, umiejętności, kompetencje społeczne”.
(Załącznik 1: „Ćwiczenie na przyporządkowanie efektów uczenia się z zakresu wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych”)
„Na flipcharcie zostały wypisane efekty uczenia się. Przyporządkujcie je do poszczególnych kolumn, wstawiając numer danego efektu. Przedyskutujcie w grupie i wspólnie zdecydujcie, do której kolumny powinny trafić poszczególne efekty”.
- Podaje wzór na obliczanie pola rombu.
- Wykonuje przewrót w przód.
- Omawia przebieg procesu fotosyntezy.
- Montuje okna dachowe.
- Współpracuje z innymi osobami w zespole.
- Piecze rozmaite ciasta.
- Radzi sobie z trudnymi sytuacjami, konfliktami.
- Wymienia określniki czasu Past Simple.
- Dokonuje okresowej konserwacji roweru.
- Stosuje się do przyjętych norm i zasad postępowania.
- Komunikuje się w sposób zrozumiały dla innych.
Uczniowie przyporządkowują efekty uczenia się, a osoba prowadząca wpisuje numerki do tabeli zgodnie z ich wskazaniami. Następnie omawia/komentuje przykłady budzące wątpliwości i podsumowuje:
„Wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne zdobywamy przy różnych okazjach i w różnych miejscach (szkoła, internet, od innych, samemu, własne pasje itp.). W szkole duży akcent kładzie się na zdobywanie wiedzy. Chcę dzisiaj zwrócić Waszą uwagę na kompetencje społeczne”.
Oglądanie filmu
(Załącznik 2: „Kompetencje społeczne”)
Osoba prowadząca zaprasza do obejrzenia filmu:
„Za chwilę obejrzycie krótki film. Podczas projekcji wyszukajcie, proszę, odpowiedzi na pytania zapisane na flipcharcie:
- Do czego jest gotowa osoba, która ma wysokie kompetencje społeczne?
- Co kompetencje społeczne ułatwiają/umożliwiają w życiu?
- W jakich zawodach są potrzebne kompetencje społeczne?”.
Następnie osoba prowadząca wyświetla film i omawia go według powyższych pytań. W podsumowaniu odsłania rysunki prezentujące fazy rozwoju motyla.
(Załącznik 3: „Stadia rozwoju motyla”).
Komentuje kolejne etapy, odnosząc się do nabywania umiejętności społecznych i możliwości uczenia się na przykładzie faz rozwoju motyla: od jaja, poprzez larwę czyli gąsienicę, nieruchomą poczwarkę, aż po dorosłego osobnika (początkowo uczymy się poprzez obserwację, następnie stopniowo włączamy się w działanie, naśladujemy bliskich nam dorosłych i kształtujemy własne umiejętności społeczne, uczestnicząc w różnych sytuacjach, angażując się i wchodząc w interakcje).
Następnie osoba prowadząca prezentuje definicję kompetencji społecznych:
„Kompetencje społeczne to rozwinięta w toku uczenia się zdolność do kształtowania własnego rozwoju oraz autonomicznego i odpowiedzialnego uczestniczenia w życiu zawodowym i społecznym, z uwzględnieniem etycznego kontekstu własnego postępowania”.
Określenia o podobnym znaczeniu:
- postawa,
- dojrzałość (społeczna),
- umiejętność adekwatnego zachowania się.
Ćwiczenie „Osobowość a zawód”
Osoba prowadząca odsłania plakat z hasłami i ich opisem.
(Załącznik 4: „Osobowość a zawód”)
- innowacyjność (charakteryzuje osoby, które mają zmysł do projektowania, wprowadzania nowości, wdrażania nowoczesnych produktów);
- koordynowanie (charakteryzuje osoby, które dobrze czują się w zarządzaniu ludźmi, tworzeniu planów działania, nadzorowaniu działania, kontrolowaniu wyników);
- współpraca (charakteryzuje osoby, które lubią i potrafią kontaktować się z ludźmi, budować relacje, aktywnie słuchać, jasno komunikować się z innymi);
- nauka (charakteryzuje osoby, które wykazują zainteresowanie badaniami, nauką, analizowaniem danych, eksperymentami, lubią teoretyzować, cechuje je ciekawość);
- przedsiębiorczość (charakteryzuje osoby, które lubią działać w zmiennych warunkach, negocjować, podejmować szybkie decyzje, ryzykować);
- rozwój (charakteryzuje osoby, które mają predyspozycje do przekazywania wiedzy, wspierania innych w rozwoju, poszukiwania nowych źródeł wiedzy);
- twórczość (charakteryzuje osoby zainteresowane działalnością artystyczną, projektowaniem, działaniami kreatywnymi, sztuką);
- bezpieczeństwo (charakteryzuje osoby, które mają predyspozycje do zapewniania innym poczucia bezpieczeństwa, przestrzegania procedur, raportowania, działania prewencyjnego służącego zapobieganiu zagrożeniom).
Uczniowie rozpoczynają pracę w grupach:
każda grupa losuje dwa zaprezentowane wyżej pojęcia i dostaje na stolik kartę flipchartową z poniższą tabelą.
Zadaniem uczniów jest wskazanie w pierwszej kolumnie kilku przykładowych zawodów/kwalifikacji, w których wykonywaniu istotna jest dana predyspozycja (innowacyjność, koordynowanie, współpraca, nauka, przedsiębiorczość, rozwój, twórczość, bezpieczeństwo). W drugiej kolumnie uczniowie wpisują te cechy osobowości, które są pożądane u osoby wykonującej dany zawód.
W podsumowaniu osoba prowadząca zaprasza każdą grupę do ekspozycji plakatów/flipchartów.