Slajd nr 3: Ćwiczenie na przyporządkowanie efektów uczenia się z zakresu wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych
Osoba prowadząca mówi:
„Za chwilę zaproszę Was do ćwiczenia. Spójrzcie na tabelę z trzema kolumnami: wiedza, umiejętności, kompetencje społeczne. Poniżej wypisano różne efekty uczenia się. Przyporządkujcie je do poszczególnych kolumn, podając numer danego efektu (na czacie lub werbalnie)”.
- Podaje wzór na obliczanie pola rombu.
- Wykonuje przewrót w przód.
- Omawia przebieg procesu fotosyntezy.
- Montuje okna dachowe.
- Współpracuje z innymi osobami w zespole.
- Piecze rozmaite ciasta.
- Radzi sobie z trudnymi sytuacjami, konfliktami.
- Wymienia określniki czasu Past Simple.
- Dokonuje okresowej konserwacji roweru.
- Stosuje się do przyjętych norm i zasad postępowania.
- Komunikuje się w sposób zrozumiały dla innych.
Uczniowie przyporządkowują efekty uczenia się, a osoba prowadząca wpisuje numerki do tabeli zgodnie z ich wskazaniami. Następnie omawia/komentuje przykłady budzące wątpliwości i podsumowuje:
„Wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne zdobywamy przy różnych okazjach i w różnych miejscach (szkoła, internet, od innych, samemu, własne pasje itp.). W szkole duży akcent kładzie się na zdobywanie wiedzy. Chcę dzisiaj zwrócić Waszą uwagę na kompetencje społeczne”.
Slajd nr 4: Oglądanie filmu „Kompetencje społeczne”
Osoba prowadząca wyświetla slajd nr 4 i mówi:
„Za chwilę obejrzycie krótki film. Podczas projekcji wyszukajcie, proszę, odpowiedzi na następujące pytania:
- Do czego jest przygotowana osoba, która ma wysokie kompetencje społeczne?
- Co kompetencje społeczne ułatwiają/umożliwiają w życiu?
- W jakich zawodach są potrzebne kompetencje społeczne?”.
Następnie osoba prowadząca wyświetla film i omawia go według powyższych pytań.
Slajd nr 5: Definicja kompetencji społecznych
Osoba prowadząca omawia definicję kompetencji społecznych, akcentując możliwość nabywania i kształtowania umiejętności poprzez uczenie się. W wypowiedzi odwołuje się do różnych form i możliwości uczenia się na różnych etapach życia na przykładzie faz rozwoju motyla: od jaja, poprzez larwę, czyli gąsienicę, nieruchomą poczwarkę, aż po dorosłego osobnika.
Slajd nr 6: Quiz Kahoot (opcjonalnie)
Osoba prowadząca zaprasza uczestników do udziału w quizie, mówiąc:
„Quiz zawiera osiem zagadnień. W pierwszym kroku zobaczycie hasło i jego objaśnienie. Następnie będziecie mieli do wyboru cztery opcje odpowiedzi. Każda z nich zawiera dwie nazwy zawodów. Wasze zadanie polega na tym, aby wskazać te dwa zawody, do wykonywania których ̶ Waszym zdaniem ̶ dana predyspozycja jest najbardziej pożądana”.
Treści do przygotowania w formie quizu:
- Innowacyjność (charakteryzuje osoby, które mają zmysł do projektowania, wprowadzania nowości, wdrażania nowoczesnych produktów).
Proponowane odpowiedzi:
- architekt, grafik
- lekarz, pielęgniarka
- murarz, tynkarz
- kolejarz, taksówkarz
- Koordynowanie (charakteryzuje osoby, które dobrze czują się w zarządzaniu ludźmi, tworzeniu planów działania, nadzorowaniu działania, kontrolowaniu wyników).
Proponowane odpowiedzi:
- kolejarz, taksówkarz
- dyrektor, kierownik działu
- weterynarz, piekarz
- sprzedawca, mechanik
- Współpraca (charakteryzuje osoby, które lubią i potrafią kontaktować się z ludźmi, budować relacje, aktywnie słuchać, jasno komunikować się z innymi).
Proponowane odpowiedzi:
- rzeźbiarz, malarz artysta
- weterynarz, motorniczy
- elektryk, dekarz
- przewodnik wycieczek, nauczyciel
- Nauka (charakteryzuje osoby, które wykazują zainteresowanie badaniami, nauką, analizowaniem danych, eksperymentami, lubią teoretyzować, cechuje je ciekawość).
Proponowane odpowiedzi:
- kucharz, górnik
- krawiec, lakiernik
- badacz, analityk
- manikiurzystka, ogrodnik
- Przedsiębiorczość (charakteryzuje osoby, które lubią działać w zmiennych warunkach, negocjować, podejmować szybkie decyzje, ryzykować).
Proponowane odpowiedzi:
- stolarz, szewc
- właściciel sklepu, prezes firmy
- piekarz, dentysta
- rolnik, sprzedawca
- Rozwój (charakteryzuje osoby, które mają predyspozycje do przekazywania wiedzy, wspierania innych w rozwoju, poszukiwania nowych źródeł wiedzy).
Proponowane odpowiedzi:
- psycholog, doradca zawodowy
- kasjer, pszczelarz
- księgowy, informatyk
- zegarmistrz, jubiler
- Twórczość (charakteryzuje osoby zainteresowane działalnością artystyczną, projektowaniem, działaniami kreatywnymi, sztuką).
Proponowane odpowiedzi:
- murarz, opiekunka dziecięca
- kelner, kominiarz
- muzyk, fotograf
- dietetyk, drukarz
- Bezpieczeństwo (charakteryzuje osoby, które mają predyspozycje do zapewniania innym poczucia bezpieczeństwa, przestrzegania procedur, raportowania, działania prewencyjnego służącego zapobieganiu zagrożeniom).
Proponowane odpowiedzi:
- ślusarz, tapicer
- strażak, policjant
- fryzjer, archiwista
- geodeta, recepcjonista
Slajdy nr 7–22
Osoba prowadząca zaprasza uczestników do wykonania ćwiczenia „Osobowość a zawód”, mówiąc:
„Zastanówmy się, jakie cechy charakteru byłyby potrzebne do pracy w określonych zawodach”.
Osoba prowadząca pokazuje uczniom slajd nr 7 – uczniowie na czacie, werbalnie lub ̶ jeśli jest taka możliwość ̶ na slajdzie wpisują cechy charakteru według własnego uznania. Następnie osoba prowadząca odsłania slajd nr 8 w celu poszerzenia zbioru odpowiedzi. Analogicznie postępuje ze slajdami od 9 do 22.